Boek
In dit projectboek maken de leerlingen kennis met het werkveld basisonderwijs. Ze assisteren op basisschool De Regenboog, waar ze met verschillende leeftijdsgroepen in aanraking komen. Zo krijgen ze te maken met kinderen uit de onderbouw en uit de bovenbouw. In de casussen oefenen de leerlingen door middel van rollenspelen en andere opdrachten voor de latere beroepspraktijk. Hierbij wordt niet alleen de creativiteit van de leerlingen geprikkeld bij het voorbereiden van lessen en de omgang met de verschillende leeftijdsgroepen, er is ook oog voor voedsel, veiligheid en hygiĆ«ne.Casus A De kleutergroepenIn Casus A maken de leerlingen kennis met de jongste leeftijdsgroep in het basisonderwijs en krijgen ze te maken met een jarige kleuter, overblijven op school en buiten spelen. Ook stellen de leerlingen een brief op aan de ouders van de kleuters, oefenen ze in voorlezen en trainen ze hoe ze de kleuters kunnen motiveren om samen het klaslokaal op te ruimen.Casus B Groep 3Hier lopen de leerlingen mee in groep 3 en wordt er aandacht besteed aan niveaulezen, vouwles, rekenwerk, gymles en veters strikken. Verder komt het onderwerp schoonmaakdienst aan bod.Casus C De Regenboog viert feestDe leerlingen bereiden de basisschoolkinderen voor op de eindmusical Minoes, nemen deel aan de feestcommissie en bereiden een feestmaaltijd. Tevens krijgen ze te maken met het surveilleren op het schoolplein en leren ze over de besmettelijke Hib-bacterie.Net als de casussen zijn ook Start en Reactie bij dit projectboek specifiek gericht op de taken en competenties van een functie in het basisonderwijs. De leerlingen bekijken onder andere een clip en oriĆ«nteren zich op aansluitende mbo-opleidingen. Afsluiting van het projectboek is mogelijk met een kennistoets, praktijktoets, presentatie of prestatie.Het projectboek beslaat 48 lesuren en maakt onderdeel uit van PiT Edu4all. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Niemand