Boek
'Samen school maken' is een slogan die steeds vaker opduikt. Onderzoek toont aan dat participatie de kwaliteit van het schoolbeleid kan verhogen. Participatie betekent immers dat met de mening van betrokken partijen rekening wordt gehouden en een gedeelde verantwoordelijkheid voor de gezamenlijke beslissingen ontstaat. Bij leerkrachten leidt participatie tot een verhoogde jobtevredenheid. Bovendien zijn er evidenties dat ouderparticipatie een positieve impact op de studievooruitgang en leerwinst van het kind heeft.
Het toenemende belang van participatie in het Vlaamse onderwijs vertaalde zich in 2004 in een decreet dat de participatie van onder meer leerkrachten en ouder op school regelt.
Het onderzoek waarover in dit boek gerapporteerd wordt, is er in geslaagd een instrumentarium te ontwikkelen om de participatie van leerkrachten en ouders in kaart te brengen op een wetenschappelijk verantwoordde wijze. Aan de hand van dit instrumentarium kunnen scholen die willen meestappen in het participatiedenken hun huidige situatie in kaart brengen. Ook de overheid kan hiermee nagaan welke gevolgen het decreet in de praktijk heeft.
Het boek is een aanrader voor directieleden en middenkaders van scholen, leden van het schoolbestuur, en iedereen die wenst te reflecteren over (het bevorderen van) participatie in het onderwijs. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.