Boek
Studeren én psychische problemen hebben is een combinatie die garant staat voor een grote
uitdaging. Uit ons onderzoek naar belangrijke condities voor begeleiding en ondersteuning
van studenten met psychische problemen blijkt, dat studenten graag willen dat docenten,
studieloopbaancoaches en studentendecanen hun de vraag stellen: Wat wil jij?
Wij ontdekten dat het niet zo vanzelfsprekend is om studenten deze vraag te stellen.
Het beleid van hogescholen en universiteiten gaat ervan uit, dat studentendecanen en
studieloopbaancoaches vraaggericht hulp bieden, maar in de praktijk is niet duidelijk hoe dat in
zijn werk kan gaan. Studenten, ook studenten met psychische problemen, willen graag zelf de
regie houden over hun studie.
We besteden in het boek aandacht aan de volgende onderwerpen:
Wat willen studenten met psychische problemen en op welke wijze kunnen zij hun
krachtbronnen en talenten zo goed mogelijk benutten?
Welke visies zijn er op begeleiding bij psychische problemen?
Wat zijn actuele opvattingen over herstel en ervaringsdeskundigheid?
Welke psychische symptomen kunnen een rol spelen?
Welke coachingsvragen kunnen studieloopbaancoaches en docenten stellen?
Hoe moet de onderwijsorganisatie ingericht zijn om studenten met psychische
problemen voor het hoger onderwijs te behouden?
Wat wil jij? is bedoeld als deskundigheidsontwikkeling voor docenten, studieloopbaancoaches
en studentendecanen in het hoger onderwijs. Studenten uit de doelgroep studeren aan
hogescholen en universiteiten. Door gebrek aan kennis bij diegenen die hen begeleiden vallen
ze vaak onnodig vroegtijdig uit of lopen studieachterstanden op.
Met de recent ontwikkelde inzichten en kennis op dit gebied hopen we deze
onderwijsprofessionals de ondersteuning te bieden die nodig is om deze groep studenten
effectief en succesvol begeleiding te bieden.
Voor rehabilitatiecoaches uit de GGz is het boek een handreiking om in een begeleidingstraject
scholingsvragen mee te nemen. Als u op de hoogte wilt zijn van leren en studeren met
psychische problemen is het boek een must.
Marjo Boer werkt bij ROC Zadkine als begeleidingsdeskundige, opleider en supervisor. Zij
geeft les aan begeleiders in de psychiatrie met ervaringsdeskundigheid en is betrokken
bij professionalisering van docenten bij het lectoraat beroepsonderwijs. Zij is opleider
begeleidingskunde bij de VO Supervisie en professionele begeleiding in Amsterdam.
Astrid van Bruggen werkt sinds 2000 voor het Basisberaad Rijnmond, een regionale
cliëntenorganisatie. Zij is psycholoog en ervaringsdeskundige. Zij is deskundig op het gebied
van cliëntenbelangen, heeft cursussen voor ervaringsdeskundigen ontwikkeld en uitgevoerd en
geeft trainingen aan hulpverleners en les aan studenten in het hoger onderwijs.
Maud Amiabel werkt als beleidsmedewerker op de Hogeschool Rotterdam. Zij is lid van de
werkgroep Studeren met een functiebeperking. Zij werkt sinds 1976 in het hoger onderwijs en
heeft kennis en ervaring als muziekconsulent in het speciaal onderwijs. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Niemand