Boek
Nederlandse basisscholen veranderen. De overheid laat steeds meer over aan de scholen zelf, terwijl diezelfde overheid nieuwe wegen zoekt om de kwaliteit van het onderwijs in beeld te krijgen en in te grijpen als het niet goed gaat op een school.
Basisscholen onderscheiden zich steeds meer van elkaar door eigen visieontwikkeling en strategieplannen. Onderwijskundig leiderschap, management en bestuur zijn in ontwikkeling. De interne organisatie van scholen gaat op de schop. Van bestuursleden, schoolleiding en leerkrachten worden activiteiten verwacht waar men niet mee vertrouwd is.
Bevindingen uit organisatiekunde, veranderkunde en onderwijskunde bieden een kader voor medewerkers van een veranderende school. Tevens is in dit boek een aantal cases opgenomen in de vorm van dagboeken van betrokkenen bij veranderingsprocessen in Nederlandse basisscholen.
Verandering binnen een school gaat niet vanzelf en verlopen vaak met vallen en opstaan. Dit boek geeft een overzicht van krachten en invloeden die op Nederlandse basisscholen inwerken, de soorten vernieuwingsprocessen die aan de orde zijn en er worden een denkraam en aanbevelingen aangeboden om vernieuwingsprocessen succesvol te maken.
Vonken en vinken is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over de ontwikkeling van het Nederlandse basisonderwijs, in het bijzonder (aanstaande) leerkrachten, schoolleiders, schoolbestuurders en toezichthouders op schoolbesturen. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.