Verzamelaar van verboden liefdes

- Verzamelaar van verboden liefdes

(4)

Als gepassioneerde boekenlezer bezoek ik regelmatig Belgische en Nederlandse boekensites. Regelmatig waag ik ook eens mijn kans om een boek te winnen. Ik weet nog goed dat ik verkocht was bij het zien van de boekomslag en trailer van de roman “De vliegenvanger” op de site “Wat lees jij nu”. Ik had geluk ik won het boek. Een tijdje terug heb ik het boek gelezen. Naast de omslag intrigeerde me het gegeven dat de schrijver geen voornaam had alsook het feit dat het hier zou gaan om een roman geïnspireerd op een waargebeurd verhaal! . Tot mij was de mediagekte rond dit boek nog niet doorgedrongen dus ik heb het zonder voorkennis en zonder wetenschap over de inbreng van de heer Felderhof gelezen.
In deze roman leren we het hoofpersonage Peter Wanders kennen als een slim en vroegrijp baasje. Hij ziet zichzelf al trouwen met zijn grote liefde Loesje. Ook wil hij veel leren, veel weten. Zijn intelligentie is ook mijnheer pastoor opgevallen en Peter trekt naar het seminarie. Hier geeft hij zijn ogen en oren de kost, hij leert er veel , hij gaat er ook een intense vriendschap aan met een andere seminarist Andreas. Deze relatie zorgt ervoor dat hij het seminarie vroegtijdig dient te verlaten. Uit angst voor de reacties van mijnheer pastoor en omwille van de ontgoocheling die deze verwijdering van het seminarie bij zijn moeder zal teweeg brengen trekt hij de wijde wereld in. Hij reist, hij leert andere mensen en culturen kennen maar hij vlucht telkens als men hem te kort op de huid komt. Naarmate hij ouder wordt begint hij meer en meer te worstelen met het verleden en dan vooral met betrekking tot hetgeen hij de twee grote liefdes in zijn leven heeft aangedaan.
Ik kan alleen maar zeggen dat het boek me nu nog meer intrigeert dan voor dat ik het gelezen had. Het is vlot geschreven, het leest als een trein, het is boeiend, geestig, soms ook hilarisch, kortom goed voor enkele uren leesplezier. Het is moeilijk te geloven dat iemand dit echt allemaal heeft meegemaakt , het is haast te veel , te mooi, te gek en ook wel te wreed voor één mensenleven. En dan is dit ,als ik het goed begrepen heb, nog maar het begin…. Ik kijk alvast uit naar de 2 volgende delen!