Verloren

- Verloren

(4)

Verloren is het geslaagde thrillerdebuut van Claire McGowan. Het eerste deel in een reeks met psychologe Paula Maguire in de hoofdrol.

De jonge Paula Maguire is beëdigd forensisch psycholoog en werkzaam in Londen. Wanneer ze gevraagd wordt om de Geavanceerde Unit Vermiste Personen in Noord-Ierland te komen versterken – ze hebben speciaal om haar gevraagd vanwege haar expertise op het gebied van vermiste pubers – wijst zij dit aanbod in eerste instantie af. Ze heeft teveel pijnlijke herinneringen aan haar geboorteplaats Ballyterrin. Aangezien ze niet met haar chef door één deur kan en haar vader door een val van de trap zijn been lelijk heeft gebroken, besluit ze ondanks haar voornemen om nooit meer terug te keren toch op het aanbod in te gaan. Na 12 jaar keert Paula terug naar haar geboorteplaats Ballyterrin.

‘’Als ik aan haar denk – wat ik probeer te vermijden – hoop ik dat ze niet tot die laatste procent behoort. Maar soms hoop ik dat eigenlijk ook weer wel, want anders betekent het dat ze zelf weg wilde gaan.’’

In 1993 toen Paula 13 jaar oud was, verdween haar moeder zomaar van de een op de andere dag. Ze zat niet thuis op de bank met een kopje thee op haar te wachten, zoals Paula gewend was. Haar moeder was nergens te bekennen en de achterdeur stond op een kier. Het enige wat ze zich herinnert is dat de dag voor de verdwijning een vreemde man aan de deur stond. Paula’s vader – P.J. oud politieagent en destijds werkzaam bij RUC – heeft bij thuiskomst direct alarm geslagen, helaas tevergeefs, haar moeder hebben ze nooit meer terug gezien. Waar is haar moeder gebleven? Wat is er gebeurd?

Unit Vermiste Personen is opgericht naar aanleiding van een rapport over het hoge aantal vermissingen in Ierland. Doorgaans richt het team zich op cold cases. Wanneer er twee tienermeisjes worden vermist – Catherine (Cathy) Carr, dochter van prominent zakenman en gemeenteraadslid Eamonn Carr en Majella (Maj) Ward het Traveller meisje – worden Paula en haar team bestaande uit haar baas Engelsman Guy Brooking, Robert Hamilton, Avril Wright, Gerard Monagham en Fiacra Quinn op de zaak gezet. Aan hun de taak om uit te vinden waar de meisjes zijn gebleven en wat er met ze gebeurd is?

In eerste instantie lijken de verdwijningen niks met elkaar gemeen te hebben. Maar al snel blijkt dat dit niet de eerste keer is dat er meisjes verdwijnen. In 1985 verdwenen er ook al twee jonge meisjes. Is er misschien een verband met de vermissingen uit het verleden?

Niet alleen Paula draagt een zware last uit het verleden met zich mee. Guy draagt een ondragelijk verlies met zich mee. Hij probeert het verleden in Londen achter zich te laten en start met een nieuwe baan bij Unit Vermiste Personen in Noord-Ierland. Tess, zijn vrouw wil van hem scheiden. Hun dochter Katie van 15, zit op dezelfde school St. Bridget’s als de vermiste meisjes. Eenzaamheid drijft haar rechtstreeks in de armen van Ed Lazarus, medewerker van de Mission. Een kerkgenootschap voor jongeren. Wanneer ook Katie verdwijnt raakt iedereen in paniek.

Paula is vastbesloten om deze zaak op te lossen. Gaat dit haar lukken?

“Niet iedereen die vermist is, is verloren. Niet iedereen die vermist is, wil gevonden worden”

Het verhaal heeft diverse verhaallijnen welke zijn samen verweven in het boek. De verdwijning van Paula’s moeder loopt als een rode draad door het verhaal. Claire McGowan heeft een fijne schrijfstijl waardoor het boek snel leest. De emoties zijn heel goed beschreven, je voelt de machteloosheid en frustraties. Claire McGowan heeft met Verloren een spannend, beklemmend, aangrijpend en realistisch goed uitgewerkt verhaal geschreven. Ze snijdt zware onderwerpen als incest, kindermisbruik, kinderhandel, tienerzwangerschappen en sektes aan. Hopelijk krijgen we in het volgende deel antwoord op de onbeantwoorde vragen die overblijven na het lezen van dit boek.

Verloren, een schokkende aangrijpende thriller die je niet zomaar meer loslaat, een aanrader!