Boek
Wereldwijd geroemd om zijn opvoedkundige ideen en de naar hem genoemde onderwijsmethode verwierf de Belg Ovide Decroly 18711932 een plaats in de canon van het universele pedagogische erfgoed. Het is echter opmerkelijk hoezeer de beeldvorming over Decroly gedomineerd wordt door mythes en odes aan een Meester wiens pedagogisch genie zou behoren tot de schoonste bladzijden van de opvoedingslegende. De historiografie heeft deze zogeheten Decrolymythe tot op heden nauwelijks weten doorprikken. Om te breken met de traditie benadert de auteur de canonisering van Decroly als een problematisch concept waarbij hij vooral inzicht tracht te geven in de mechanismen achter ontstaan overlevering en bestendiging van de mythe. Gebruik makend van de metafoor van het steigerwerk legt hij voor het eerst de relatie bloot tussen de medische biologische psychologische sociologische en pedagogische vertogen van Decroly en schetst hij de ontwikkeling die de wetenschapper Decroly doormaakte van medicus neuroloog psychiater en pediater over medischpedagoog of orthopedagoog avant la lettre en pedoloog tot reformpedagoog. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.