Boek
Sporen naar zin 'Sporen naar zin': een methode voor levensbeschouwelijk onderwijs op PABO's. In deze methode verwerven studenten inzicht in de levensbeschouwelijke en ethische kanten van hun toekomstige beroep. Ze ontwikkelen een eigen positie in het omgaan met levensvragen in de basisschool. Daarnaast bereidt deze methode studenten voor op het verzorgen van levensbeschouwelijk onderwijs in de basisschool. Ze leren hoe ze de christelijke levensvisie vanuit aandacht voor levensvragen toegankelijk kunnen maken voor zichzelf en voor de leerlingen in het basisonderwijs. In de nieuwe methode over de islam in Nederland leren ze hoe deze levensvisie van betekenis kan zijn binnen een moderne, geseculariseerde samenleving. Speciale aandacht is er in dat verband natuurlijk voor basisschoolleerlingen met een islamitische achtergrond. Maar ook wordt geoefend met onderwijssituaties waarin kinderen met verschillende levensbeschouwelijke achtergronden hun levensvragen met elkaar uitwisselen. Hiermee geeft 'Sporen naar zin' invulling aan vernieuwingen in het katholiek onderwijs. 'Sporen naar zin' kent een modulaire opzet. Elk moduul behandelt een thema. De modulen zijn afgestemd op ongeveer 40 studiebelastinguren. Voor elk moduul is een zelfstudietraject ontwikkeld. Hiermee sluit deze methode aan bij de vernieuwing van de onderwijscultuur op veel PABO's: het studentgestuurd onderwijs. 'Sporen naar zin' is daarnaast ook bruikbaar in inhoudsgestuurd onderwijs. In deze onderwijsvorm kunnen de modulen in zes bijeenkomsten aan de orde worden gesteld. Naast het studentenboek is voor elk moduul een docentenmap beschikbaar die uitvoerige toelichtingen en alternatieve opdrachten en werkvormen bevat. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen berichten geplaatst op het prikbord van Sporen naar zin.