Oorsprong

- Oorsprong

(5)

Robert Langdon is uitgenodigd door zijn vriend Edmond Kirsch, een vermaard futuroloog. In het Guggenheim Museum te Bilbao zal Kirsch een baanbrekende ontdekking bekendmaken die antwoord geeft op 2 prangende vragen:
waar komt de mens vandaan? Waar gaat de mens naartoe?
De museumdirecteur – niemand minder dan Ambra Vidal, de verloofde van de Spaanse kroonprins, zal de presentatie inleiden. Als Langdon het museum als eregast inloopt, wordt hij via zijn headset hartelijk ontvangen en deskundig begeleid door Winston, de persoonlijke en alwetende computer van Kirsch. Alles lijkt op rolletjes te lopen totdat midden in zijn presentatie Kirsch wordt vermoord.
De auteur legt alle gepeperde ingrediënten op lezers bord. In sneltreinvaart voert hij ons langs het koninklijk paleis te Madrid, Montserrat, Dubai, Budapest, de Sagrada Familia en de Casa Milla te Barcelona en tal van andere prachtige locaties. Het plot wordt zorgvuldig, gewaagd maar geloofwaardig opgebouwd en de verdenkingen gaan alle kanten op: van Palmariaanse of R.K.kerk, lone wolves, het koninklijk huis. Whodunit? Waar stopt de adembenemende achtbaan van plotwendingen? Stijgen we naar nieuwe vergezichten vanaf 1 van de (a)religieuze (ivoren) torens of vallen we samen met een personage in een diepe duistere spelonk van de (on)aardse machten?
Een prachtige thriller waarvan je iets opsteekt over evolutie, filosofie, ict, architectuur en kunst en (wetenschaps)geschiedenis.