Onverslagen

- Onverslagen

(3)

"Onverslagen" (of onoverwinnelijk zoals mijn versie van dit boek heet) gaat over de jongen Bayard Satoris en de wijze waarop hij de Amerikaanse burgeroorlog beleefd.
De hoofdstukken zijn in de eerste instantie geschreven als losse verhalen voor een krant en kunnen dus los van elkaar gelezen worden. Misschien is het ook hierdoor dat de eerste helft van het boek niet echt als geheel kan boeien. Ik heb ook een vrij oude uitgave van dit boek gelezen en de taal was vaak ouderwets. Hierbij komt nog dat er veel aandacht wordt geschonken aan dialogen waarbij alle "nikkers" heel simpel praten met zinnen vol gramaticale fouten. Voor mij was dit nogal pijnlijk om te lezen. Hoewel de beste vriend van Bayard ook een donker jongetje is, die door Bayard en zijn Oma als geheel gelijke wordt behandeld worden anderen op een nogal laagdrunkende manier beschreven.
De tweede helft van het boek is interessanter en de karakters worden er meer uitgediept. Verschillende gebeurtenissen volgen elkaar op en voornamelijk in het laatste hoofdstuk worden de verschillende eindjes netjes aan elkaar geknoopt. In dit laatste hoofdstuk is Bayard een stuk ouder dan aan het begin van het boek en laat de schrijver zien hoe de gebeurtenissen die hij mee maakte hem hebben beinvloed en wat voor volwassene hij zal zijn.
Al met al een boek voor de doorbijter die de eerste hoofdstukken kan doorstaan. Ook is het nuttig om wat voorkennis over de Amerikaanse burgeroorlog te hebben gezien er niet veel uitleg over de historische achtergrond wordt gegeven.