Mijn wereld zonder jou

- Mijn wereld zonder jou

(5)

Je eerste boek… Drama, liefde en depressie.
Je wordt vanaf het begin meegesleurd in jouw wereld, of eigenlijk in 'Mijn wereld zonder jou'. De titel geeft de indruk dat het om een zoetsappig liefdesverhaal gaat. En hoewel liefde zeker centraal staat, is het totaal niet zoetsappig. Het is bitter, een zilte tranenzee, liefde is niet een Hollywoodfilm. Dat is dan ook de gedachte achter dit boek. Het thema maakt het dan ook leesbaar voor veel leeftijden. Het is niet een puberaal boek over liefde en lust. Faya is de hoofdpersoon. Je beleeft haar wereld heel nabij en je krijgt de wereld te zien vanuit haar oogpunt, en hoewel er een perspectiefwissiling is die in dit boek essentieel is, ligt de nadruk op Faya. Verslonden tussen wat ze wil en wat ze nodig heeft, gaat ze opzoek naar zichzelf, tenminste probeert ze dat. Door de onderwerpen; keuzes, zoektocht naar zichzelf, depressie en liefde wordt het boek heel diep. Het is zeker niet een boek wat je even tussendoor in de trein gaat lezen.
De verhaallijn is verrassend. Het is niet het typische avonturenboek, maar qua gebeurtenissen en mysteries ook weer wel. In een fictionele wereld met twee overheersende koninkrijken zijn mensen gevangen tussen misverstanden, die vervlochten zitten in de verhaallijn. De hoofdpersonages moeten op een zoektocht, vol met allerlei drama en complicaties. Sommige worden aan het daglicht gebracht, anderen blijven verborgen voor ons, waardoor het een zeker mysterieus element krijgt. De spanningsboog is de hele 204 bladzijden hoog, waardoor je het makkelijk leest.
Qua inhoud verandert het boek. Het begint met pure liefde, en mondt zich uit in depressie en problemen. Deze verandering maakt het boek uniek, want waar andere boeken gedurende het verhaal een en dezelfde sfeer behouden, slaat deze fataal om. Dit in combinatie met de onderwerpen maakt het echt een juweeltje van een boek, vooral als je je herkent in de onderwerpen.
De schrijfstijl is perfect, ronduit perfect. De unieke metaforen, de uitbundige personificaties en geweldige formulering maakt alles één. Op een paar spellinsfoutjes, is het fenomenaal om te lezen als je van goed woordspel houdt.
Ik heb van elk hoofdstuk, elke zin, elk woord genoten en raad dit boek aan een ieder aan.