Boek
De aandacht van de media voor het recht is groter dan ooit in Nederland. Leden van de 'togaberoepen' mogen of moeten meer en meer uitleg geven in de media over recht in het algemeen en hun zaken in het bijzonder. Sommigen doen dat tegen wil en dank, anderen heel gretig. Elke juridische discipline - en niet alleen meer het strafrecht - kan voor de cameralens van actualiteiten- en zelfs showprogramma's gebracht worden. Het OM zoekt steeds vaker de publiciteit.
Advocaten vertellen de wereld in jip en janneke-taal hoe onschuldig hun cliënt is, of hoeveel recht hun groep van cliënten heeft op geld, veel geld. 'Trial by media' ligt in strafzaken altijd op de loer. Publiciteit kan in civiele zaken schadevergoeding matigen of juist verhogen. Rechtszaken worden bezien in het kader van goede of slechte reclamestrategie.
Is die medialisering van recht wenselijk? Een probleem? Teken des tijds? Wat is de invloed van medialisering op individuele zaken, op de juridische beroepsuitoefening, op de publieke en professionele perceptie van recht? En hoe kan een jurist het beste omgaan met de media? Dit boek is een introductie tot deze thematiek, onder meer aan de hand van interviews met leidende juristen.
Over de auteur
Mr. Gerben Kor (Deventer, 18 juni 1970) is juridisch specialist op het gebied van media, muziek, film, televisie en kunst. Op unieke wijze brengt hij het onderwerp 'Medialisering van recht' in kaart. De inhoud van dit boek vormt een eerste substantiële bijdrage over dit onderwerp en is geschikt voor eenieder die interesse heeft voor de interactie tussen media en recht. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.