Me Before You

- Me Before You

(5)

Een ongelooflijk ontroerend liefdesverhaal dat je bijna niet zonder droge ogen kunt lezen.Jojo Moyes raakt een gevoelig onderwerp, namelijk de keus om al dan niet euthanasie te plegen. Het boek wordt nergens sentimenteel en is op een integere manier geschreven. Er is veel over te zeggen maar het blijft moeilijk om de juiste woorden te vinden. Het is een boek dat je raakt.
Louisa is al een eind in de twintig, heeft al zeven jaar een relatie met Patrick en woont nog thuis. Ook haar zus die een klein kind heeft, woont nog thuis. De familie heeft het niet breed en elke cent die binnenkomt is meegenomen. Ontslag dreigt voor de vader van Louisa, haar moeder zorgt voor opa die ook nog eens bij de familie inwoont. Louisa heeft een baan bij de Buttered Bun, vlakbij de plaatselijke bezienswaardigheid Stortfold Castle. De familie van Louisa kan het net met elkaar redden in financieel opzicht, dit in tegenstelling tot de eigenaar van Stortfold Castle. Een groter verschil in sociale klasse is niet denkbaar. Juist deze twee families komen elkaar tegen.
Louisa is een excentriek, authentiek geklede vrouw die plotseling zonder werk komt te zitten en noodgedwongen een baan aanneemt als verzorgster van een jonge man die een dwarslaesie heeft. Noodgedwongen en zonder ambitie neemt ze de baan aan waar ze enorm spijt van krijgt. Will, de man waar ze gaat werken is enorm bot tegen haar. Maar gaandeweg raken ze enorm op elkaar gesteld en speelt de liefde een grote rol. Will heeft heel veel moeite met de manier waarop zijn leven er uitziet, hij lijdt enorm veel pijn en ziet maar één uitweg. Louisa wil hem laten zien dat er nog zoveel meer is in het leven en gaat met hem grote avonturen aan. Daarnaast speelt de overtuiging van Will om over zijn eigen leven te beslissen en die van Louisa, ze wil hem overtuigen dat er nog zoveel meer is.
Lijkt het in het begin een boek waar oppervlakkigheid, egocentrisch gedrag een rol speelt, gaandeweg winnen de karakters aan kracht en krijg je een reëel beeld van de worsteling waar ieder van de hoofdpersonen mee kampt. Louisa en Will leven intens samen in deze zes maanden. Het is dan weer eens wrange humor, dan weer liefdevol. Een actueel controversieel thema, euthanasie wordt bespreekbaar gemaakt op deze wijze. Een wonderschoon boek wat nog lang na blijft echoën.