Boek
Van de kleine kruidenier om de hoek tot vernieuwende winkelketen.Tegelijk met de opkomst van het grootwarenhuis deed omstreeks 1870nog een innovatief winkelconcept zijn intrede: de winkelketen in voedingswaren.Met de oprichting van 'Delhaize Frères & Cie' in 1867 onderging hetalledaagse boodschappen doen een ware revolutie. De onderneming vervuldeeen pioniersrol in België en Europa maar voor de kleine onafhankelijkekruideniers betekende hun komst grote concurrentie.In 'Mag het iets meer zijn?' brengt Nelleke Teughels op basis van origineelbronnenmateriaal en oorspronkelijke iconografie, waaronder fraaie foto'sen prenten maar ook verpakkingen en voorwerpen, op levendige wijzeaanschouwelijk hoe de introductie van de winkelketen in voedingswarende ervaring van het winkelend publiek in sociale, culturele en materiëlezin veranderde. De auteur plaatst dit Belgische verhaal in het licht van deinternationale ontwikkelingen in de kleinhandel. Reclamepraktijken, deorganisatie van de Delhaizewinkels, de ideologie van het bedrijf en demateriële inrichting van winkels en etalages grepen naadloos in elkaar enhadden een onmiskenbare weerslag op de dagelijkse routine van de consumenten zijn deelname aan de zich snel ontwikkelende consumptiemaatschappij. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen berichten geplaatst op het prikbord van Mag het iets meer zijn?.