Boek
Computergames staan onmisken¬baar en in toenemende mate in de belangstelling. Games zijn sinds hun ontstaan, ongeveer 40 jaar geleden, geëvolueerd van een sub¬cultureel en nerdy nicheproduct naar een mainstream cultuurpro¬duct met een breed doelpubliek. Ondanks hun ondertussen respec¬tabele leeftijd, hun plaats in de (jeugd)cultuur en hun economische impact, kampen games echter tot op de dag van vandaag met een opvallend negatief imago. Met de regelmaat van een klok, en vaak gevoed door mediagenieke en spraakmakende incidenten, worden games en de gamecultuur in de publieke opinie en het politieke dis¬cours beladen met de zonden van Egypte.Reden genoeg voor het Vlaams Instituut voor Wetenschappelijk en Technologisch Aspecten-onderzoek (viWTA, Samenleving en Technologie) om een studie op te starten over alle maatschappelijkrelevante aspecten van dit debat: de effecten van games, de mogelijkheden tot het vormen van nieuwe sociale netwerken en de educatieve kansen die games bieden. De overzichtsstudie Jongeren en gaming. Ze krijgen er niet genoeg van!, werd uitgevoerd door het Expertisecentrum Maatschappelijke Veiligheid (KATHO-Ipsoc, Kort¬rijk), de onderzoekscel Digital Arts & Entertainment (HOWEST-PIH, Kortrijk) en de onderzoeksgroep Cultuur & Educatie (UGent). Dit boek vormt de neerslag van deze studie. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen verbanden gelegd.