Boek
Dit boek geeft professionals in de zakelijke conflicthantering en andere belangstellenden inzicht in de vele recente ontwikkelingen in de geschilafdoening in commerciële relaties. Het laat zien waar de ontwikkelingen in het recht en in de (rechts)praktijk elkaar mogelijk kunnen beïnvloeden en versterken om tot een verbeterde geschilafdoening in die relaties te komen. Geschillen die voortvloeien uit complexere zakelijke (duur)contracten staan daarbij centraal. Juist voor deze geschillen kunnen nieuwe ontwikkelingen op het terrein van het contractenrecht en de geschilbeslechting en nieuwe geschilbehandelingsmethoden, zoals mediation en andere meer coöperatieve processen, meerwaarde hebben.
Een modern systeem van behandeling van civielrechtelijke geschillen kent naast rechtspraak ook diverse andere methoden van geschilbehandeling. In dit boek worden veel van deze methoden, waaronder mediation, arbitrage en bindend advies, besproken. Tevens komen voor het bedrijfsleven relevante combinatietrajecten en vroegtijdige (rechterlijke) interventies aan bod. Deze ruime aandacht voor de verschillende interventiemogelijkheden speelt in op de vraag naar maatwerk en flexibiliteit in de geschilafdoening, die naar verwachting sterk zal gaan toenemen.
Welke (verdere) maatregelen moeten er worden getroffen om tot een effectieve en efficiënte geschilafdoening te komen? En wat kan het bedrijfsleven in dit verband zelf doen? Ook op deze vragen gaat het boek in, waarbij veel aandacht wordt besteed aan zelfregulering via geschillenregelingen. Juist van deze vorm van zelfregulering zijn namelijk zeer positieve effecten voor de geschilbehandeling in zakelijke relaties te verwachten. Vooral een bewust beleid ten aanzien van conflictmanagement kan die effecten nog versterken. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.