Boek
Vernieuwing was het belangrijkste doel van het landbouwonderwijs. Alle generaties moesten zo snel mogelijk vertrouwd worden gemaakt met de nieuwste inzichten en kennis op landbouwgebied. Voor boerinnen werd een speciale vorm van landbouwvakonderwijs ontwikkeld. Margreet van der Burg beschrijft de geschiedenis van dit onderwijs. Zij analyseert de veranderende opvattingen over (agrarische) vrouwenarbeid, (professionele) landbouw en het boerinnenleven alsook het politieke spel over welke opvattingen in het onderwijs gestalte moesten krijgen. 'Geen tweede boer' is de eerste omvangrijke studie waarin de Nederlandse landbouwpolitiek vanuit genderperspectief wordt benaderd.De beroepsidentiteit van 'boerin' bleef in de onderzochte periode strikt afgebakend van die van 'boer'. Een boerin had haar eigen landbouwtaken en was hoofdverantwoordelijke voor huishouden en gezin. Daardoor kwam niet alleen de landbouwmodernisering maar ook de plattelandsontwikkeling hoog op de agenda te staan. In het verlengde hiervan verscho «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.