Boek
In Nederland gaan bijna 2,5 miljoen kinderen van vier tot 18 jaar 35 tot 40 weken per jaar naar school om daar van meer dan 200.000 docenten les te krijgen. Geen enkele andere maatschappelijke activiteit neemt zoveel menstijd in beslag: 3 miljard mensuur per jaar. En geen enkele andere maatschappelijke activiteit kost zoveel overheidsgeld: € 13,5 miljard. Wat is het vreemd dat zelden of nooit de vraag wordt gesteld waartoe dat alles eigenlijk dient.
In de afgelopen decennia heeft de overheid een fors aantal pogingen genomen om structurele veranderingen in het onderwijs in te voeren. AI die operaties borduurden echter voort op het bestaande. Fundamentele vragen werden niet beantwoord. In Edutopia zoekt natuurkundeleraar en voormalige NRC Handelsblad columnist Rob Knoppert naar een antwoord op die vragen:
1 Waarom?
Waarom sturen we onze kinderen naar school? Wat is de bedoeling van het onderwijs? Welke overwegingen rechtvaardigen dat ieder mens circa 20 procent van zijn leven op school doorbrengt?
2 Wat?
Wat moet de leerling leren, zich eigen maken? Dat is dus de vraag naar de onder-wijsinhouden. En de vraag naar de onderwijsomvang en de tijd die een mens aan funderend onderwijs moet besteden.
3 Hoe?
Pas als je weet wat een kind moet leren, kun je de hoe-vraag beantwoorden. De hoe-vraag bepaalt onder meer hoe we bij dat leren moeten helpen, hoe je leerlingen groepeert, hoe je leraren opleidt, hoe schoolboeken eruit moeten zien, enzovoorts.
Discussies over het onderwijs, zoals nu de discussie over nieuw versus oud leren, gaan overwegend over de hoe-vraag. De waarom-vraag komt merkwaardig genoeg nauwelijks aan bod. Mede vanuit de verbazing daarover is Edutopia ontstaan.
Rob Knoppert (1938) studeerde in 1964 af als mijningenieur aan de TU Delft. Nadat hij twee jaar leraar wis-, natuur- en scheikunde in Uganda was geweest, werkte hij een kleine tien jaar in het bedrijfsleven, eerst als metallurg bij het Canadese Union Carbide, en daarna als ingenieur verre chaud bij glasfabriek De Maas. Vervolgens was hij van 1976 tot 1999 leraar natuurkunde. Naast zijn schoolwerk, werkte Knoppert geruime tijd als nascholer bij KPCgroep en verder schreef hij mee aan methoden zoals DBK natuurkunde. Gedurende acht jaar was hij als columnist verbonden aan NRC Handelsblad; op dit moment schrijft hij nog columns voor NVOX, het blad van natuurkundeleraren.
Edutopia is een verdere uitwerking van ideeën die Knoppert voor het eerst ontvouwde in Delta-onderwijs, een beschouwing die hij in 2001 schreef in het kader van een prijsvraag van het Ministerie van OCenW. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen verbanden gelegd.