Boek
Economische bedrijfsomgeving gaat over de grotendeels onbeheersbare omgeving van bedrijven en bedrijfstakken. Het boek legt het verband tussen de dynamiek in de bedrijfsomgeving en de strategische keuzes die managers moeten maken om te overleven in de veranderende omgeving. Het combineert elementen uit de macroeconomie industrile economie en strategie en vervult op deze wijze een brugfunctie tussen de vaak abstracte economische redeneringen en de zoektocht naar de toepasbaarheid van de economische analyses op bedrijfstakniveau. Het uitgangspunt van dit boek is dat macroeconomische termen als conjunctuur wisselkoers en overheidsbeleid onderdeel uitmaken van de bedrijfsomgeving en dus ook vanuit dit perspectief beschreven moeten worden. Het gaat hierbij niet om de verklaring voor het ontstaan van een conjunctuurgolf of een antwoord op de vraag waarom de euro duurder wordt de nadruk ligt op de manier waarop bedrijven hiermee kunnen omgaan. Vragen die hierbij aan de orde komen zijn bijvoorbeeld hoe de conjunctuurgevoeligheid kan worden beperkt en op welke wijze een wisselkoersrisico kan worden verlaagd. Een belangrijk onderdeel van Economische bedrijfsomgeving gaat over de structuur van de Nederlandse economie en het belang van het buitenland. Het buitenland is immers een belangrijk onderdeel van de bedrijfsomgeving. Ontwikkelingen op buitenlandse markten zoals de verdergaande Europese integratie of het proces van globalisering zullen invloed hebben op de strategische keuzes die het management van grote en kleine bedrijven moet nemen. Deze keuzes worden in het boek gerelateerd aan de dynamiek van de omgeving. De introductiecasus over de farmaceutische industrie de aan de actualiteit ontleende voorbeelden en de vele figuren en tabellen brengen de behandelde theorie tot leven. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Niemand