Boek
Een belanghebbende heeft ter realisering van één bepaalde activiteit vaak meerdere besluiten van één of meer bestuursorganen nodig. Zo kan een ondernemer voor zijn nieuwe horecabedrijf een bouwvergunning, een milieuvergunning, een kapvergunning, een gebruikersvergunning, een drank- en horecawetvergunning, een terrasvergunning en een ontheffing op grond van de leefmilieuverordening nodig hebben. Indien deze ondernemer een aantal vergunningen heeft verkregen, kan hij in de veronderstelling verkeren dat hij zijn bedrijf kan beginnen. Het kan echter nog steeds zo zijn dat hij één of meer vergunningen niet krijgt. Het kan zelfs zo zijn dat door de weigering van één vergunning de wel verkregen vergunningen nutteloos worden. Dat is bijvoorbeeld het geval indien de bouwvergunning niet wordt verleend. Ook kan het voorkomen dat de verkregen vergunningen onderling tegenstrijdige voorschriften bevatten. Deze problematiek heeft te maken met de wijze waarop bestuursbevoegdheden over bestuursorganen zijn verdeeld, en de wijze waarop deze bevoegdheden door één bestuursorgaan 'los van elkaar' moeten worden uitgeoefend (specialiteitsbeginsel). De vraag is of, gegeven deze organisatie van het openbaar bestuur, tot afstemming van besluitvorming kan worden gekomen. In dit boek wordt een algemene afstemmingsregeling ontworpen die de afstemming van samenhangende besluiten van één of meer bestuursorganen procedureel mogelijk maakt en inhoudelijk bevordert. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.