Boek
Taal is vanzelfsprekend, maar niet alle kinderen leren vanzelf luisteren en praten, lezen en schrijven.
Taalproblemen van kinderen op school hebben verschillende oorzaken die vaak in combinatie voorkomen. Zo kunnen biologische factoren invloed hebben op de taalontwikkeling, maar ook bijvoorbeeld een combinatie van sociale en medische factoren. Hoe het ook komt, de school heeft voor al deze kinderen extra creativiteit, kennis en inzet nodig om de taalontwikkeling te stimuleren. Dit extra wordt geformuleerd in het taalbeleid van de school. Dit boek beoogt voor een dergelijk taalbeleid de bouwstenen aan te dragen. Bouwstenen die afkomstig zijn uit de pedagogiek en de taalkunde, waarbij steeds geprobeerd is theoretische en praktische inzichten te combineren.
De taalproblemen en -achterstanden van buitenlandse en meertalige kinderen staan op het ogenblik het meest in de belangstelling. Dit boek gaat met name over die problematiek, en is bedoeld voor allen die met meertalige kinderen in het speciaal onderwijs te maken hebben: ouders, leerkrachten, pedagogen en psychologen, en studenten. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »