Boek
Eeuwenlang werden kinderen beschouwd als minivolwassenen en dat werd ook uitgedrukt door hun kleding die vooral stijf degelijk en donker was. Marieke OlsthoornRoosen was het een gruwel. Toen zij en haar man Willem kinderen kregen ging ze daarom hun kleren zelf maken. Het waren vrolijke kleurrijke kleertjes die tegen een stootje konden en waarin de kinderen lekker konden spelen. Door de enthousiaste reacties uit de omgeving besloten de Olsthoorns de kleding op de markt te gaan brengen Oilily was geboren. De fleurige ontwerpen vaak genspireerd op traditionele klederdrachten uit alle windstreken raakten duidelijk een snaar bij een nieuwe generatie ouders. Aanvankelijk werd Oilily alleen verkocht in een klein aantal gespecialiseerde boetieks in Nederland en Belgi maar in de jaren tachtig brak het merk groot door en werd een megasucces van Tokio tot New York. Niet alleen kinderen zelfs moeders werden gesignaleerd in Oilily. Oilily vertelt het verhaal van een van Nederlands belangrijkste modemerken. Van de pioniersjaren in de wilde jaren zestig tot het grote succes in de jaren tachtig. Van de groei naar meer dan zeventig eigen winkels in o.a. Amsterdam Madrid Londen New York en Tokio tot de transformatie naar een modemerk met een eigen dameslijn parfum en accessoires.Oilily is gegroeid heeft de ups en downs gekend die geen onderneming bespaard blijven maar heeft door de jaren heen de sterke eigen identiteit zorgvuldig bewaakt. De eigenzinnige maar functionele ontwerpen gecombineerd met nuchter Hollands ondernemerschap hebben het merk een unieke plaats gegeven in de wereld van de kinderkleding. En nog steeds staat het kind centraal en wordt Oilily ontworpen en gemaakt met liefde zorg en oog voor detail. Oilily is daardoor niet alleen het verhaal van een modemerk het is het verhaal van een tijdgeest. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »