Boek
De auteur over dit unieke project met de kinderenkunstenaartjes van KatrinahofldquoWerken met de leerlingen van Bu.S.O. Katrinahof was een stap in het onbekende. Hoe zouden Jolien Pieter Zineb Charlotte Skadi Femke Chiming en de anderen reageren op de verhaaltjes die ik oorspronkelijk had bedacht voor kinderen en kleinkinderen die geen lsquobijzondere kunstenaarsrsquo zijn? Hun leerkracht Jacqueline stelde me gerust kinderen zijn kinderen deze zijn alleen een beetje anders.Met lsquoDe Warme Steentjesmanrsquo stapte ik voor het eerst in hun wereld lsquoFlup de domme Paashaasrsquo vonden ze ook cht dom en lsquoBruin de stoute ponyrsquo vonden ze eigenlijk een beetje zielig. En alle meisjes van Katrinahof willen enkel nog dromen dat ze lsquoKoninginrsquo willen zijn.Het klikte dus. Nooit heb ik kinderen met zorsquon ijver en enthousiasme aan het werk gezien. Onder leiding van lsquohun Jackiersquo ontpopten zij zich als waarachtige bijzondere kunstenaars. Wij kwamen tot de ontdekking dat we doorgedrongen waren tot hun eigen heel aparte wereld van de fantasie.Soms verschillen zij in niets van hun gewone medemensjes.Soms zien ze het anders met nog mr verbeelding soms ook heel abstract vereenvoudigd tot de meest elementaire manier van denken. Wanneer zij na lezing onmiddellijk hun tekening opbouwen getuigt dit van een erg spontane maar geconcentreerde creativiteit. Ook zien wij daarin bij al deze bijzondere kunstenaars hoe zij een individuele kijk hebben op de eenvoudige intriges van de verhaaltjes. Zij reageren net als alle jongens en meisjes op deze leeftijd ook vaak verschillend bij hun oordeel op sommige situaties. Meisjes hebben meer mededogen jongens doen stoerder.Hierin zijn zij de gelijken van alle kinderen.Het was een onvergetelijke ervaring en een genoegen om met deze leerlingen en hun juf samen te werken. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen verbanden gelegd.